Marketing i

krisetider

Dato

31.01.2023

Sådan styrker du dit boligprojekt med marketing i krisetid

Har du overvejet at skære markedsføringen af dit boligprojekt og vente på bedre tider uden inflation, krig og recession?

Eller er du allerede i fuld gang med dét?

Vi forstår det godt. Problemet er bare, at det kan være direkte katastrofalt – både nu og når krisen vender. Og det er ikke bare noget, vi (ikke så overraskende) mener. Det viser forskning i brands og kriser: 

For en dag er recessionen ovre. Og så skal dit boligprojekt være top-of-mind, når forbrugerne får tilliden og købekraften tilbage. For taber du markedsandelene i opsvinget, koster det for alvor dyrt i brand-kendskab, salg og kundetilvækst.

Derfor får du her vores råd til, hvordan du får dit boligprojekt sikkert – og styrket – gennem krisen og 2023.

Uffe Være skarp i din kommunikation i krisetider - del 1 - 3.m4v_snapshot_01.35.253

Marketing driver din vækst – særligt i en krisetid

Allerførst: Forbruget, salget og udlejningen stopper ikke i en krise. 

Det bliver mindre, potentielt meget mindre, men der er stadig et marked med forbrugere, der gerne vil købe eller leje boliger – enten nu, eller når renten igen tillader det.

Derfor viser forskning i tidligere kriser også, at løsningen ikke er at skære marketing ud af budgetterne og vente, indtil krisen vender. 

Løsningen er at bruge dit marketingbudget smartere og krise-bevidst, så du forbliver synlig og relevant i forbrugernes bevidsthed. Gør du det, er der økonomiske fordele at hente både under krisen, men særligt når den slutter.

Det er dyrere at tiltrække kunder end at beholde dem

Undersøgelser viser, at det er 5 gange (nogle studier siger op til 25 gange) så dyrt at tiltrække nye kunder, når krisen er ovre, som at fastholde dine eksisterende kunder.

For dit boligprojekt betyder det, at det er billigere at holde interessen vakt og vedligeholde brand-kendskabet hos de, der allerede kender boligprojektet og fx har besøgt websitet, bestilt brochure og haft andre touch-points i kunderejsen, end at stoppe al aktivitet i en periode og bagefter genstarte brand-kendskabet fra nul.

For når de boligsøgende får tilliden og købekraften tilbage, orienterer de sig i en periode i høj grad efter de sikre valg – sådan er tendensen altid, men det er særlig udtalt efter en krise. Og det sikre valg er her det, de allerede kender og har tillid til.

Din synlighed er større og billigere, når konkurrenterne trækker sig​​

Forskningen viser også, at hvis du skærer marketing ned eller helt væk i en krisetid, taber du markedsandele og svækker dit brand i forhold til de af dine konkurrenter, der bibeholder deres marketing-budget.

Og omvendt: Når størstedelen af en branche skærer marketing-indsatserne væk, betyder det, at du får en endnu større effekt af din markedsføring her-og-nu og samtidig vinder markedsandele på den lange bane, når du fortsætter din markedsføring. 

Forklaringen er todelt. For der opstår både et indholds-tomrum, når annoncører forlader platformene, som betyder, at de tilbageværende kampagner får større eksponering.

Samtidig falder prisen på annoncer, klik-rater og adwords, fordi efterspørgslen falder, når annoncørerne trækker sig. 

Fra tidligere kriser ved vi, at de brands, der blev ved med at være tilstede og relevante i forbrugernes bevidsthed under krisen, efterfølgende oplevede en stigning i de organiske søgeresultater, fordi de var top-of-mind, da købekraften vendte tilbage. 

transparent_4-3.png

Hvad skal du gøre i stedet for skære ned?​

I stedet for at fjerne marketing-budgettet skal du bruge budgettet strategisk:
Skab et fleksibelt set-up med det rigtige materiale 

Platforme

Prioriter materiale, der kan bruges på tværs af platforme. Tænk fx i at versionere billeder og tekst til både nyhedsbrev, SoMe-opslag, brochure og artikel på websitet

Mere end én ting

Prioriter materiale, der kan mere end én ting. 3D-visualiseringer kan nemt laves som både billeder og animationer, så du fx får en video, der fungerer som digitalt blikfang

Leads

Optimér indsamling af leads. Sørg for at indsamle leads til nyhedsbrev og mægler alle de steder, hvor kunderne interagerer med dit projekt (nyhedsbrevet er fortsat en af de billigste og mest effektive marketing-kanaler, når du gør det rigtigt)

Skabeloner

Brug skabeloner. Grafiske skabeloner til fx nyhedsbreve eller SoMe-opslag gør det nemt og hurtigt at sikre en rød tråd i udtrykket og samtidig spare tid på opsætning.

Tilpas dig tiden

Branding fremfor salg

Det kan være problematisk at kommunikere rene salgsbudskaber under en krise, fordi det kan opfattes som tonedøvt. Balancér derfor branding og salg i dit materiale lige nu

Markedsfør området

Vi oplever desværre ofte, at markedsføring af selve området nedprioriteres. Men særligt i en krisetid med generel usikkerhed er det vigtigt at skabe en relevant og tillidsvækkende storytelling om selve området, hvor projektet ligger

Markedet er der stadig – sørg for at være tilstede

Med en tilpasset, kontinuerlig marketingindsats sikrer du, at dit boligprojekt fremstår nærværende, holder sig top-of-mind og som noget, de boligsøgende kan have tillid til, hele vejen igennem krisen og ud på den anden side

Du sparer penge med digitaliseringer

  • Digitale billeder giver dig mere materiale med samme billede – det er nemt at skifte årstid, højtid, materialer og farver, når først dit projekt er digitaliseret og 3D-visualiseret

  • Et website kan lave 1000 fremvisninger i timen – og det er åbent døgnet rundt

  • Du kan sælge og udleje hurtigere, fordi du ikke skal vente på en prøvebolig – og du undgår at skulle vise en prøvebolig frem på en byggeplads

  • En digital boligfremvisning kan forklare og fremvise dit projekt et uendeligt antal gange – for de samme penge 

Fjern ineffektivitet

  • Stram korrektur- og godkendelseprocesser op og skær ned til det absolut nødvendige

  • Er der projekter, der ikke bidrager direkte til den nuværende krise-styring? Så er det tid til at pause eller stoppe dem

  • Er der medarbejdere, der skal relokeres til opgaver, der giver større værdi her og nu? Så er det nu, opgaverne skal skifte hænder

  • Optimer arbejdsgange, så ingen laver dobbeltarbejde, og så I undgår flaskehalse, hvor nogen fx sidder standby og venter på andre

Vil du sikre din vækst med marketing?

Udfylder du kontaktformularen nederst på siden, er du i direkte kontakt med os – en samarbejdspartner, der har 25 års erfaring 3D-visualiseringer og mere end 10 års erfaring i markedsføring af boligprojekter med storytelling, 3D-visualiseringer og strategisk identitetsarbejde.

Det betyder, at vi har hjulpet adskillige boligprojekter igennem kriser før – og vi er klar til at gøre det samme for dig. Så ræk ud, hvis vi skal lægge en plan sammen. Det er helt uforpligtende.

Fill out the contact form and let us call you.

    Kontakt